lørdag, april 07, 2007

Flyferje

Minnet meg om Askøyfergen. Ikke selve fergen, men det at man stilte seg i kø på kaien etc.

Heldigvis nådde vi flyfergen på vei til flyplassen - Lungi. Underveis satt vi oppe i kafeen og ble underholdt av diverse musikkvideoer. En god blanding av småfrekke låter og religiøse låter med refreng som dette: "I am not for you Satan, I belong to Jesus." og kryssklipping mellom syngemann med cowboyhatt, en gjeng dansedamer i gule striper og klipp fra en påskefilm om Jesus korsfestelse. (Religion er ganske sentralt i SL, plakater som dette henger overalt:)
Men da vi kom til Lungi fortalte folk som jobbet der at flyet mitt var innstilt, og at jeg måtte komme tilbake til samme tid i morgen. Jeg forsøkte å finne en fra Brussel Airlines, men kontoret var stengt. Folk rundt meg fortsatte å mase om at jeg måtte dra tilbake til Freetown, noe som var lite fristende for det tar jo ca et døgn å komme seg fram og tilbake. Heldigivs åpnet kontoret ikke lenge etter, og det viste seg at det var mulig å bli med et BA-fly som skulle gå noen timer senere enn mitt. Så, i løpet av noen minutter ble fortvilelse erstattet av lettelse, og sammen med tre andre (to fra Leger Uten Grenser, og en fransk FN-mann) tilbrakte jeg noen timer på flyplasshotellet, dvs svømmebasseng og mat og drikke på flyselskapets regning. Faktisk viste det seg at den nye reiseplanen var ganske bra. Utover at ventetiden ble tilbragt på et hotell i stedet for en liten, sliten, varm flyplass, hadde jeg tre seter for meg selv på flyet, og mellom London og Oslo fikk jeg Businessbillett. Dermed kunne jeg tilbringe ventetiden der i Businessloungen = frokost, kaffe, aviser etc. Sånn luksus er jeg ikke vant til.