fredag, mars 16, 2007

Bilkjoering og korrupte politimenn

I gaar kveld landet jeg i Freetown. Farah, som er en sjaafoer som jeg har blitt satt i kontakt med av en forsker fra UiO som var her foer jul, moette meg paa flyplassen. For aa komme til byen maa man ta en flyferge, dessverre var noen saa uheldig at den siste var gaatt foer vi kom til kaien. Dermed maatte vi kjoere til Freetown i stedet. En tur jeg har hoert skal vaere lang: ca 3 timer. 3 timer paa daarlige veier. Men, jeg tenkte at det var jo ikke saa ille, selv om det var veldig moerkt gjorde det jo at jeg fikk se mer underveis enn hva en flyferje kunne tilby. Humoeret holdt seg paa det nivaaet lenge, og veien var slett ikke det verste jeg har sett (jmf posten om bussturen vaar i Kambodsja). En del hull, men noen steder var hullene saa store at groeften var blitt vei, saa da kjoerte vi bare i groeften i stedet.

Men det tok lang tid. Veldig lang tid. Punkterte gjorde vi ogsaa underveis. Og kjorte oss vill. Hehe, jeg var ikke fremme der jeg skulle bo foer kl 5 i morges (dvs ca 7 timers kjoeretur), sulten som en ulv. I tillegg kjoerte vi gjennom en rekke check points. Der var det et par forsoek paa bestikkelser (foerste gang jeg opplever det tror jeg), men Farah sa saa fint at naar det skjer skal jeg bare si at jeg ikke har penger, at jeg jobber for FN og kommer til aa si det til noen. Det funket faktisk... Selv om jeg synes det var litt vanskelig aa lyve for politiet, og endte opp med aa vri litt paa en setning saann at jeg ikke loey helt, bare forklarte litt tvetydig at jeg skulle jobbe med FN. Og det skal jeg jo paa et vis altsaa. Men ikke alle politifolkene proevde seg, de fleste slapp oss gjennom etter et par spoersmaal og en titt i bagasjerommet. Jeg satset paa aa smile, svare paa spoersmaalene og ikke se ut som troebbel....

Idag har jeg byttet hotell. Fant et billigere et (eller rettere sagt, Farah fant et. Han er utrolig god aa ha, fikser og trikser, hadde ikke kommet meg saerlig mye rundt uten han). Det er like fint (men uten svoemmebasseng, det ligger heller ikke ved stranden, men den kan jeg besoeke uansett). Jeg har ogsaa snakket med min kontakt i UN Radio, gitt ham cd'er saa jeg kan faa kopier av radioprogram og laget avtale om intervju. Saa noe skjer, saa faar vi se hva jeg faar ut av det.

Jeg har det bra. Jeg har faatt meg et sim-kort (nr mitt er: +123 76 46 21 02, tror det blir riktig fra Norge), og har sett en del av byen fordi det ble litt kjoering mellom hoteller i dag. Jeg har ogsaa spasert litt paa stranden og har snakket med folk. Folk er veldig hyggelige her, og alle jeg har snakket med saa langt hoerer paa UN Radio og liker den...hehe. Og forresten, hvordan kunne jeg glemme aa skrive det! Jeg skal vaere gjest i et radioprogram og snakke om medier i Norge. Haha, om noen har noen gode poenger jeg kan bruker sier jeg ikke nei takk. Jeg synes det er morsomt, men ogsaa litt skummelt. Om ikke kommer med gode ideer purrer jeg.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Så moro, men og skummelt. Når du snakker om veisperringer og bestikkelser tenker jeg automatisk på Hotel Rwanda, og det er ikke saerlig morsomt... Jeg regner med at Turi hjelper deg m gode poeng siden hun er en radiodame :)

3/16/2007 8:00 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hils sjåføren fra meg!Take care!KLEM M

3/16/2007 9:33 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Ha det kjekt og vær forsiktig.

3/17/2007 12:28 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei Dorte :-)
Kos deg masse, og vær litt forsiktig. Jeg skal følge med på bloggen fremover. Du er den tøffeste dama jeg kjenner ;-)

Takk for tipsene om Budapest. Vi hadde det helt fantastisk. Det ble også tid til et hyggelig gjensyn med Simen.


Steinar

3/17/2007 4:41 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Dorte!
jeg sier meg enig med forrige kommentar, du er tøffere enn toget!

Jeg sitter på jobb og er imponert langt inn i sjelen, stå på som du stevner! utrolig kult med radiointervju - jeg skal tenke på norske medier:-)
Fortsatt god tur - venter i spenning på neste oppdatering!

3/17/2007 5:13 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Tøft Dorte!

Kjekt å kunne følge med :-)

Lykke til med intervju og radioprogram!

3/17/2007 9:48 p.m.  
Blogger dorted said...

hehe, takk for det, men jeg foeler meg ikke saerlig toeff. Farah hilser tilbake mamma! Ellers kan jeg ikke forestille meg at man kan sammenligne situasjonen Hotel Rwanda beskriver med hvordan det er her. Som andre sier, man kjenner seg trygg her. I dag har jeg vaert i sentrum, paa et par markeder bla(kanskje kjoepte jeg spraakboeker til en i familien..), og det var ikke saerlig slitsomt (i hvert fall sammenlignet med noen steder i Asia, uten aa vaere negativ til ting der).
Flott aa hoere at Budapest var bra Steinar.
Haaper alle har det fint, jeg lover aa komme med mer etterhvert. klem

3/17/2007 10:36 p.m.  
Blogger brita said...

Hei! Eg har ein kollega fraa Freetown som reiser heim ca 1 april. Kan eg gje telefonnummeret ditt til henne? Kanskje ho kan vera til nytte....
Helsing Brita i Sudan

3/18/2007 9:20 a.m.  
Blogger Unknown said...

Hallo globetrotter-Dorte!
Og jeg som hadde fått for meg at du tro den 19. mars! Hadde jo ikke tenkt å la deg dra uten å si hadet...men sånn ble det jo da. Får heller ta det igjen med en forrykende velkomst!

Virker som om alt ligger tilrette for at du får en svært opplevelsesrik tur. Tror jeg hadde fått århundrets klump i magen av den kjøreturen du beskrev. Sett livet passere i revy ved første politipost osv. Men så er vel jeg hakket mer pinglete enn deg. Stå på, sier jeg nå bare! Gleder meg VELDIG til å lese mer!

Her i Oslo er det vårstemning, men kaldt (rundt 5 grader).

Klem klem!

3/18/2007 12:50 p.m.  
Blogger Britti said...

Hei tøffe lillesøster Dorte!!!

Det er med stolthet jeg leser ditt første brev fra Afrika. Silje og Mathias vet godt at du er på reise - igjen - hihi - De synes du er en kjempe tøff og kul tante.

Lykke til med radio intervjuet og kos deg masse, men vær forsiktig. Jeg har lagret tlf nr ditt, så jeg ringer deg en dag/kveld. Tidsforskjellen er jo der vet du. hihi...!!

Masse klemmer fra den stolte storesøster Britt Anne

3/19/2007 8:53 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home