onsdag, mars 28, 2007

Litt om aviser og litt om strand

Oooooh, jeg har endelig vaert en tur paa stranden. Soendag ettermiddag (forsinket pga problemer med bilen) dro jeg til Sussex (mange engelske navn her) med en amerikaner jeg ble kjent med paa flyet. Der bor det en venn av han, Louie. Louie har bodd her i mange aar og sier han kjempet mot RUF under borgerkrigen, i tillegg til Vietnam og Angola. Hyggelig fyr, men ikke saelig glad i hverken ambassade eller NGO-folk. Naaja, det var stranden som var poenget. Vannvittig flott: helt tom sandstrand, omringet av groenne aaser. Om ikke dette landet etterhvert blir en turistmagnet av dimensjoner er det noen i turistministeriet her som fortjener taesk. Hehe, en jeg snakket med sa at det er det mest inkompetente departementet, og at om hun hadde faatt ansvar for det i et aar skulle hun snu opp ned paa dagens situasjon. Jeg tviler ikke paa at hun hadde klart det.

Ellers var jeg ogsaa innom et hasjroeykbelagt reggaearrangement i loepet av helgen. Rimelig avslappet stemning. De hadde bygget en egen bar for anledningen (hehe, blant byggematerialet var det presenninger fra UNHCR) og grillet fisk. Musikken var absolutt ikke saa verst, og jeg fikk oevd meg paa mange forskjellige maater aa haandhilse paa. Apropos hasj og saann saa er det visst veldig billig, ikke vanskelig aa faa tak i og ikke saerlig mange som bryr seg om at det er ulovlig.

Ellers gaar det fremover med arbeidet, men tiden gaar fort gitt. Mye aa gjoere de siste dagene. Jeg hadde en interessant samtale om aviser her om dagen. I Freetown blir det hver dag utgitt ca 15 aviser. 15 smaa aviser. De har et opplag paa mellom 300 og 2000 eksemplarer. Bortsett fra de som bare eksisterer for aa faa inn litt annonseinntekter: de trykker opp ca 20 eksemplarer som de deler ut til annonsoerene. Hehe. Roeverne. Paa forsiden har de en sak, inni avisen finner du annonsene og et par sider med fotballnyheter hentet fra nettet.

Men noen aviser regnes for aa vaere bra, det er ikke bare toeys og fanteri. Det fokuseres naturligvis mye paa valget her om dagen, i tillegg tar de opp en rekke tema om utvikling. Ogsaa fotball selvfoelgelig. (Premier League er stort her nede, dessverre holder de fleste med feil lag, typisk Liverpool, Man. U og Arsenal. Har bare moett en som holder med Spurs - og han var fra London...) En av aarsakene til at kvaliteten paa avisene er saa som saa er at mange av journalistene ikke er utdannet. I tillegg er det et svaert daarlig betalt yrke, noe som igjen foerer til en del korrupte journalister som dikter opp en historie, viser det til hovedpersonen i historien og sier at det ikke trykkes mot en sum penger. Om summen er stor nok vil det til og med resultere i en fin historie. Det er ogsaa vanlig aa betale for at pressemeldinger kommer paa trykk. Jeg skrev tidligere at de kommer ut hver dag, det var feil. De kommer ikke ut i helgen og andre ganger selgerene har ferie. Av en eller annen grunn har Vendors Association fullstendig kontroll over distribusjonen av aviser. Det vil si at de ikke kommer ut naar de har ferie. Godt at det er radio som er det viktigste mediet her. Ellers var jeg paa en filmvisning paa British Council paa torsdag kveld. Noen engelskmenn som bodde paa samme gjestehus som jeg var her i forbindelse med et mediaprosjekt. De etablerer kontakt mellom skoler her og i hjembyen deres Hull (som er vennskapsby med Freetown), og hjelper elevene med aa lage film om livet sitt, hjemstedet sitt etc. Disse filmene vises saa i motsatt land, i tillegg til at de legges ut paa YouTube (saaklart). Et par av de var ganske gode.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

By the way, var i Portland i gaar, og buttonen var borte!! Lykke til med all jobben din de siste dagene, og skriv hvordan radiointervjuet gikk. Jeg gleder meg til aa reise dit med deg en gang til den vakrevakre stranden.

3/30/2007 6:40 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home